Biologia klasa 7 b - 14 maja 2020

Biologia klasa 7 b - 14 maja  2020


    Dzień dobry, na dzisiejszej lekcji biologii nadal omawiamy narządy zmysłów - tym razem ucho. Część informacji na temat tego narządu już posiadacie, ponieważ był omawiany w klasie 4 i ze mną na przyrodzie w klasie 6. Powtórzymy sobie więc tylko budowę ucha i sposób w  jaki odbieramy dźwięk. 
Zapiszcie temat do zeszytu.


Temat : Ucho – narząd słuchu i równowagi                                        data 14.05.2020

            Przed zapisaniem notatki zapoznajcie się z tematem w podręczniku ze str. 200 - 202 lub
obejrzyjcie 2 filmiki ( krótkie) i wejdźcie na poniższy link.


 Wykonując interaktywne zadania powtórzysz materiał i go sobie utrwalisz.

Budowa ucha:


Jak działa słuch?:

                                   


Notatka do zeszytu:
1. Ucho jest narządem słuchu i równowagi.
2. Dźwięk powstaje na skutek drgań. Drgania te rozchodzą się w powietrzu jako fale dźwiękowe. Do ich odbierania służy nam słuch
3. Budowa ucha:
a) ucho zewnętrzne - małżowina uszna , przewód słuchowy
b) ucho środkowe - błona bębenkowa, kosteczki słuchowe( młoteczek, strzemiączko, kowadełko), trąbka słuchowa
c)ucho wewnętrzne - błędnik kostny, błędnik błoniasty, przedsionek, ślimak (w nim komórki zmysłowe) i kanały półkoliste

                             Ilustracja przedstawia schematycznie budowę ucha w przekroju poprzecznym. U góry kolorem wyróżniono części: beżowe ucho zewnętrzne, pomarańczowe środkowe i niebieskie wewnętrzne. Na zewnątrz ukazano małżowinę uszną. W środku przewód słuchowy zamknięty błękitną błoną bębenkową. Za nią kosteczki słuchowe w brązowej trąbce słuchowej, biegnącej w dół. Kosteczki dotykają niebieskiego dużego ślimaka, który z przodu ma kanały półkoliste. Na ślimaku fioletowe nerwy.


4. Odbieranie dźwięków:
Źródło dźwięku ---przewód słuchowy ---błona bębenkowa --- kosteczki słuchowe ---ucho wewnętrzne - --ślimak --- komórki zmysłowe--- nerw słuchowy

5. Zmysł równowagi - tworzą go kanały półkoliste, które wypełnia płyn. Płyn ten uciska odpowiednio rzęski , wprawia je w ruch i powoduje powstawanie impulsów nerwowych - w mózgu powstaje informacja o położeniu ciała.


Zad. dom. ćw. str 100 i 101, nie wysyłacie, sprawdzimy na lekcji online we wtorek, do zobaczenia!

Pamiętaj o komentarzu!



Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Klasa 6a biologia 30 października 2020

Biologia klasa 5 e - 6 kwietnia 2020

Przyroda klasa 4 b -6 maja 2020