Biologia klasa 5 a - 5 maja 2020

Biologia klasa 5 a - 5 maja  2020



  Witajcie na kolejnej lekcji biologii online. Spotykamy się na videokonferencji o godz.9.00
          Nie było nic zadane więc zaczynamy omawiać organy rośliny rozpoczynając od korzenia. Obejrzycie prezentację, którą umieszczę na poście , zapiszecie notatkę i pracę domową na następny tydzień. Nie wysyłamy odpowiedzi - będziemy je razem sprawdzali wspólnie na następnej biologii.Zapiszcie temat lekcji:

Temat: Korzeń   - podziemny organ rośliny                                                  5.05.2020
                                                    

Kliknij tutaj:                              Prezentacja

Notatka do zeszytu:
1.Korzeń jest podziemnym organem większości roślin.
2.Wyróżniamy 2 typy systemów korzeniowych:
a) palowy - np. u mniszka lekarskiego , korzeń główny + korzenie boczne
b) wiązkowy - np u traw, brak korzenia głównego, pęk korzeni o podobnej długości zwane przybyszowymi

Ilustracja przedstawia dwie rośliny obok siebie na tle, symbolizującym atmosferę i glebę. Pierwsza z lewej ma długie, wąskie ciemnozielone liście i wiązkę białych korzeni, oznaczoną literą A. Druga ma duże, jajowate, jasnozielone liście i gruby, biały korzeń, oznaczony literą B. Obok znajdują się opisy korzeni.



2. Główne funkcje korzeni:
 - pobieranie z gleby wody z solami mineralnymi
 - utrzymywanie rośliny  podłożu
3. Budowa zewnętrzna korzenia:

Biologia w gimnazjum: BUDOWA I FUNKCJE KORZENIA

4.Budowa wewnętrzna korzenia


Ilustracja przedstawia wiele różnobarwnych komórek, ułożonych koliście. Na zewnątrz są białe komórki skórki. Niektóre z nich są wydłużone – to włośniki. Pod nimi znajdują się beżowe komórki miękiszowe, czyli kora pierwotna. W centrum znajdują się jaśniejsze komórki łyka i większe, niebieskie komórki drewna.

5. Modyfikacje korzeni (przekształcenia):
 - korzenie spichrzowe - gromadzą substancje zapasowe np, u marchwi
 - k. podporowe - podpierają roślinę np. u kukurydzy
 - k.czepne - przymocowują roślinę do gałęzi np. u bluszczu
 -ssawki - u pasożytów pobierają od żywiciela wodę i sole mineralne


Doczytaj więcej i wykonaj interaktywne zadania:

https://epodreczniki.pl/a/korzen/DlSCoUwfF

zad.dom. ćw. str 66, 67


PAMIĘTAJ O KOMENTARZU:

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Klasa 6a biologia 30 października 2020

Biologia klasa 5 e - 6 kwietnia 2020

Przyroda klasa 4 b -6 maja 2020