Biologia klasa 7 s - 28 kwietnia 2020
Biologia klasa 7 s - 28 kwietnia 2020
ZAPRASZAM WSZYSTKICH NA WIRTUALNĄ WYSTAWĘ ZWIERZĄT PT.:
"NASI MILUSIŃSCY"
Dzień dobry, na ostatnich 2 lekcjach omówiliśmy ogólną budowę układu nerwowego, budowę i funkcje ośrodkowego układu nerwowego, natomiast dzisiaj omowimy budowę i sposób działania obwodowego układu nerwowego. Zapiszcie temat do zeszytu:
Temat: Obwodowy układ nerwowy data 28.04.2020
Notatka do zeszytu:
1. Obwodowy układ nerwowy tworzą nerwy. Wszystkie nerwy występują w parach i łączą się z OUN symetrycznie po obu stronach ciała.
2. Włókna nerwowe dzielą się na :
a) czuciowe - przewodzą impulsy z całego ciała do OUN
b) ruchowe - przewodzą impulsy z OUN do mięśni i gruczołów
3. Rodzaje nerwów:
a) czaszkowe - 12 par, tzw mózgowe, zaczynają się w mózgowiu a kończą w w narządach głowy lub przechodzą do tułowia, ich zadaniami są:
- odbieranie bodźców z narządów zmysłu i przekazywanie do mózgowia
- pobudzanie do skurczu mięśni głowy i szyi dzięki czemu można nią poruszać, poruszać językiem oczami, zmieniać mimikę twarzy
b) rdzeniowe - 31 par , zaczynają się w rdzeniu kręgowym, na różnych jego poziomach i tak jest 8 szyjnych, 12 piersiowych, 5 lędźwiowych, 5 krzyżowych, 1 guziczny, każdy nerw ma odgałęzienia biegnące do różnych części ciała, ich zadaniami są:
- odbieranie bodźców płynących ze skóry gł. na tułowiu i kończynach
- pobudzanie do skurczu mięśni tułowia i kończyn
4. Odruch - to automatyczna reakcja organizmu na bodziec.
Droga impulsu od narządu odbierającego bodziec do narządu wykonującego daną czynność to tzw. łuk odruchowy.
Elementy łuku odruchowego:
- receptor - komórki odbierające bodziec
- neuron czuciowy
- neuron pośredniczący
-neuron ruchowy
- efektor - narząd wykonujący daną czynność np. mięsień

https://brainly.pl/zadanie/3820560
5.Rodzaje odruchów:
WRODZONE
– bezwarunkowe
|
NABYTE
- warunkowe
|
Nie trzeba się ich uczyć
|
Powstają w wyniku powtarzania danej czynności,
|
Są automatyczne
|
Nie są automatyczne
|
Niezmienne
|
Mogą zaniknąć
|
Nie zależą od
naszej woli
|
Z udziałem naszej woli
|
Zachodzą na poziomie rdzenia kręgowego
|
Zachodzą na poziomie ośrodków korowych mózgu
|
Przykłady: odruchy u noworodka, kichanie, kaszel, wydzielanie
śliny, ssanie, odruch kolanowy
|
Przykłady: włączanie światła w ciemnym pokoju, jazda na
rowerze, obgryzanie paznokci, gra na instrumencie
|
Zad.dom.
Ćw. na za tydzień str 92,93
-
Adrian O. 7s
OdpowiedzUsuńMikołaj Z-L 7s
OdpowiedzUsuńDominika S. 7s
OdpowiedzUsuńKacper C. 7s
OdpowiedzUsuńWiktoria P. 7s
OdpowiedzUsuńNina S. 7s
OdpowiedzUsuńNela G. 7s
OdpowiedzUsuńGrzegorz F.7s
OdpowiedzUsuńPaula S. 7s
OdpowiedzUsuńMarcelina P. 7s
OdpowiedzUsuńGabrysia T. 7s
OdpowiedzUsuńRajan
OdpowiedzUsuńJulia D. 7s
OdpowiedzUsuńIgor P
OdpowiedzUsuńKinga C. 7s
OdpowiedzUsuńIgor B. 7s
OdpowiedzUsuń