Biologia klasa 7 b - 28 kwietnia 2020

Biologia klasa 7 b - 28 kwietnia  2020

ZAPRASZAM WSZYSTKICH NA WIRTUALNĄ WYSTAWĘ ZWIERZĄT PT.:
"NASI MILUSIŃSCY"


           Dzień dobry, na ostatnich 2 lekcjach omówiliśmy ogólną budowę układu nerwowego, budowę i funkcje ośrodkowego układu nerwowego, natomiast dzisiaj omowimy budowę i sposób działania obwodowego układu nerwowego. Zapiszcie temat do zeszytu:

Temat: Obwodowy układ nerwowy                                                   data 28.04.2020


Notatka do zeszytu:

1. Obwodowy układ nerwowy tworzą nerwy. Wszystkie nerwy występują w parach i łączą się z OUN symetrycznie po obu stronach ciała. 
2. Włókna nerwowe dzielą się na :
a) czuciowe - przewodzą impulsy z całego ciała do OUN
b) ruchowe - przewodzą impulsy z OUN do mięśni i gruczołów
3. Rodzaje nerwów:
a) czaszkowe - 12 par, tzw mózgowe, zaczynają się w mózgowiu a kończą w w narządach głowy lub przechodzą do tułowia, ich zadaniami są:
 - odbieranie bodźców z narządów zmysłu i przekazywanie do mózgowia
 - pobudzanie do skurczu mięśni głowy i szyi dzięki czemu można nią poruszać, poruszać językiem oczami, zmieniać mimikę twarzy
b) rdzeniowe - 31 par , zaczynają się w rdzeniu kręgowym, na różnych jego poziomach i tak jest 8 szyjnych, 12 piersiowych, 5 lędźwiowych, 5 krzyżowych, 1 guziczny, każdy nerw ma odgałęzienia biegnące do różnych części ciała, ich zadaniami są:
 - odbieranie bodźców płynących ze skóry gł. na tułowiu i kończynach
 - pobudzanie do skurczu mięśni tułowia i kończyn

4. Odruch - to automatyczna reakcja organizmu na bodziec.

Droga impulsu od narządu odbierającego bodziec do narządu wykonującego daną czynność to tzw. łuk odruchowy.
Elementy łuku odruchowego:
 - receptor - komórki odbierające bodziec
 - neuron czuciowy
 - neuron pośredniczący
 -neuron ruchowy
 - efektor - narząd wykonujący daną czynność np. mięsień

narysuj schemat łuku odruchowego oraz wyjasnij droge impulsu ...


https://brainly.pl/zadanie/3820560

5.Rodzaje odruchów:

WRODZONE – bezwarunkowe
NABYTE - warunkowe
Nie trzeba się ich uczyć
Powstają w wyniku powtarzania danej czynności,
Są automatyczne
Nie są automatyczne
Niezmienne
Mogą zaniknąć
 Nie zależą od naszej woli
Z udziałem naszej woli
Zachodzą na poziomie rdzenia kręgowego
Zachodzą na poziomie ośrodków korowych mózgu
Przykłady: odruchy u noworodka, kichanie, kaszel, wydzielanie śliny, ssanie, odruch kolanowy
Przykłady: włączanie światła w ciemnym pokoju, jazda na rowerze, obgryzanie paznokci, gra na instrumencie


Zad.dom.

Ćw. na za tydzień str 92,93


Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Klasa 6a biologia 30 października 2020

Biologia klasa 5 e - 6 kwietnia 2020

Przyroda klasa 4 b -6 maja 2020