Biologia klasa 7 b - 28 kwietnia 2020
Biologia klasa 7 b - 28 kwietnia 2020
ZAPRASZAM WSZYSTKICH NA WIRTUALNĄ WYSTAWĘ ZWIERZĄT PT.:
"NASI MILUSIŃSCY"
Dzień dobry, na ostatnich 2 lekcjach omówiliśmy ogólną budowę układu nerwowego, budowę i funkcje ośrodkowego układu nerwowego, natomiast dzisiaj omowimy budowę i sposób działania obwodowego układu nerwowego. Zapiszcie temat do zeszytu:
Temat: Obwodowy układ nerwowy data 28.04.2020
Notatka do zeszytu:
1. Obwodowy układ nerwowy tworzą nerwy. Wszystkie nerwy występują w parach i łączą się z OUN symetrycznie po obu stronach ciała.
2. Włókna nerwowe dzielą się na :
a) czuciowe - przewodzą impulsy z całego ciała do OUN
b) ruchowe - przewodzą impulsy z OUN do mięśni i gruczołów
3. Rodzaje nerwów:
a) czaszkowe - 12 par, tzw mózgowe, zaczynają się w mózgowiu a kończą w w narządach głowy lub przechodzą do tułowia, ich zadaniami są:
- odbieranie bodźców z narządów zmysłu i przekazywanie do mózgowia
- pobudzanie do skurczu mięśni głowy i szyi dzięki czemu można nią poruszać, poruszać językiem oczami, zmieniać mimikę twarzy
b) rdzeniowe - 31 par , zaczynają się w rdzeniu kręgowym, na różnych jego poziomach i tak jest 8 szyjnych, 12 piersiowych, 5 lędźwiowych, 5 krzyżowych, 1 guziczny, każdy nerw ma odgałęzienia biegnące do różnych części ciała, ich zadaniami są:
- odbieranie bodźców płynących ze skóry gł. na tułowiu i kończynach
- pobudzanie do skurczu mięśni tułowia i kończyn
4. Odruch - to automatyczna reakcja organizmu na bodziec.
Droga impulsu od narządu odbierającego bodziec do narządu wykonującego daną czynność to tzw. łuk odruchowy.
Elementy łuku odruchowego:
- receptor - komórki odbierające bodziec
- neuron czuciowy
- neuron pośredniczący
-neuron ruchowy
- efektor - narząd wykonujący daną czynność np. mięsień

https://brainly.pl/zadanie/3820560
5.Rodzaje odruchów:
WRODZONE – bezwarunkowe
|
NABYTE - warunkowe
|
Nie trzeba się ich uczyć
|
Powstają w wyniku powtarzania danej czynności,
|
Są automatyczne
|
Nie są automatyczne
|
Niezmienne
|
Mogą zaniknąć
|
Nie zależą od naszej woli
|
Z udziałem naszej woli
|
Zachodzą na poziomie rdzenia kręgowego
|
Zachodzą na poziomie ośrodków korowych mózgu
|
Przykłady: odruchy u noworodka, kichanie, kaszel, wydzielanie śliny, ssanie, odruch kolanowy
|
Przykłady: włączanie światła w ciemnym pokoju, jazda na rowerze, obgryzanie paznokci, gra na instrumencie
|
Zad.dom.
Ćw. na za tydzień str 92,93
Szymon.A 7b
OdpowiedzUsuńStanisław Z. 7b obecny
OdpowiedzUsuńMilan P 7b
OdpowiedzUsuńBruno K .7B
OdpowiedzUsuńLinda R. 7B
OdpowiedzUsuńJagoda.M 7b
OdpowiedzUsuńJulia W. 7b
OdpowiedzUsuńAlex B. 7B
OdpowiedzUsuńMagdalena.M 7B
OdpowiedzUsuńMarcelina.K 7b
OdpowiedzUsuńWiktor C. 7b
OdpowiedzUsuńWeronika Ś 7b
OdpowiedzUsuńPola.J 7b
OdpowiedzUsuńTymoteusz P. 7B
OdpowiedzUsuńOlek D. 7b
OdpowiedzUsuńBartosz.K 7B
OdpowiedzUsuńKrzysztof S 7b
OdpowiedzUsuńDominik Ch. 7b
OdpowiedzUsuńNikola H.7b
OdpowiedzUsuń